Aantal klachten bij Vlaamse Ombudsdienst blijft groeien

Het aantal klachten en vragen bij de Vlaamse Ombudsdienst blijft gestaag groeien. Vorig jaar legde de Ombudsdienst bijna 1.600 klachtendossiers aan, meer dan het gemiddelde van de afgelopen tien jaar. Verkeer en mobiliteit blijft het belangrijkste thema in de dossiers. Driekwart van de dossiers heeft te maken met De Lijn, blijkt uit het jaarverslag van de ombudsman.

De Vlaamse Ombudsdienst bestaat tien jaar. In die periode heeft de dienst bijna 14.000 klachten behandeld. Vorig jaar werden er bijna 1.600 klachtendossiers aangelegd, waarmee de gestage groei wordt bevestigd. Een kwart van de dossiers ging vorig jaar over verkeer en mobiliteit. De stijging van het aantal dossiers daar heeft vooral te maken met De Lijn, waarvan de klachten op tien jaar tijd zijn vertienvoudigd. De stijging betekent evenwel niet dat De Lijn slechter werkt, zegt Vlaams ombudsman Paul Arteel. De Lijn kent veel klantencontacten en het publiek vindt steeds meer de weg naar de Vlaamse Ombudsdienst. De integrale waterfactuur en de nieuwe huurprijsberekening voor de sociale woningen gaven ook aanleiding tot heel wat klachten. (DWM)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud