Aantal klachten over nieuwe dienstregeling NMBS verdubbeld

Het aantal klachten over de nieuwe dienstregeling van de NMBS is op een week tijd verdubbeld. Dat meldt Guido Herman, de ombudsman van het spoor. "Eind vorige week noteerden we 630 klachten. Vrijdagochtend was dat opgelopen tot 1.200." Vooral de klachtenstroom over de lijn Turnhout-Brussel zwelt aan.

De ombudsdienst startte eind november al een bemiddelingsvoorstel op. Volgens de ombudsman is in het verleden al bewezen dat die procedure snel tot een oplossing kan leiden. Er wordt geprobeerd om een andere uurregeling te vinden voor de bewuste treinen, hoewel dat niet makkelijk is. De ombudsman vergelijkt het met een "spinnenweb" waarin veranderingen aangebracht worden.

Ook bij de Bond van Trein-, Tram-, en Busgebruikers (BTTB) verdubbelde het aantal klachten over de nieuwe dienstregeling. Vrijdagnamiddag was dat al opgelopen tot 675 klachten. Eind vorige week tekende de organisatie 300 klachten op.

Maar bij de BTTB stelden ze vast dat klachten "meer en meer op de dienstverlening focusten". Het gaat dan om te korte treinen, vertragingen of een gebrek aan informatie.

Het merendeel van de klachten bij de BTTB betreft de geplaagde lijn Turnhout-Brussel, maar ook de spoorverbinding tussen de Kust en Tongeren. (TIP)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud