App meldt 2.800 mankementen aan de Brusselse straten

Via de digitale applicatie Fix My Street werden sinds februari al zowat 2.800 mankementen aan de openbare weg in het Brussels gewest gemeld. Meer dan 90 pct gaat over oneffenheden in het wegdek of voetpad. Dat heeft Brussels minister voor Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) woensdag bekendgemaakt.

Tussen 11 februari en eind juni werden in totaal zowat 2.800 meldingen of een dertigtal per dag gemaakt. Tijdens het lanceringsmoment voor burgers op 30 april vonden de meeste meldingen plaats, maar liefst 107. De meeste meldingen handelen over de toestand van de rijweg of het voetpad, beide goed voor 47 pct. Het vaakst komen er klachten over een versleten wegdek, putten in de weg of een verzakking van het wegdek.

Momenteel kunnen burgers enkel mankementen aan de openbare weg kwijt. Tegen de zomer van 2014 wordt het mogelijk om een aantal bijkomende mankementen te melden, maar momenteel behandelt de administratie Mobiel Brussel die klachten. Sinds januari hebben zij 1.500 klachten ontvangen, wat neerkomt op een vijftiental per dag. Daarvan werden er ongeveer 500 doorgegeven die via Fix My Street behandeld kunnen worden.

Uit de cijfers die Brussels minister Brigitte Grouwels bekendmaakte, blijkt dat 40 pct van de klachten al opgelost werd. Nog eens 54 pct is in behandeling en 6 pct werd nog niet behandeld. De oplossingstermijn hangt af van de urgentiegraad en de aard van de melding.

Voorlopig doen er veertien Brusselse gemeenten mee aan Fix My Street, maar tegen eind dit jaar zouden ze alle negentien meewerken.

(Belga)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud