Comfort Vlaamse fietspaden kan beter

Het fietscomfort op Vlaamse fietspaden laat te wensen over. Dat blijkt uit een onderzoek van de Fietsersbond met behulp van een door de KUL ontwikkelde meetfiets. Meer dan 1.400 kilometer fietspad in 31 gemeenten werden getest. Het trillingscomfort haalt net geen 5/10, de breedte van het fietspad 5,2/10 en de afstand ten opzichte van de rijbaan 6,5/10. Naast aanleg van nieuwe fietspaden is er volgens de bond dus ook nood aan de opwaardering van de oude.

Er bestaat een groot verschil tussen de onderzochte steden en gemeenten. De globale scores op de drie onderzochte criteria variëren van 1,5/10 tot 8/10. Koksijde, Waregem, Overijse en Ninove scoren globaal genomen het best. Lebbeke, Huldenberg, Wemmel en Hove het slechtst. Gewestelijke fietspaden scoren gemiddeld op trillingscomfort en buffer iets hoger dan gemeentelijke fietspaden. De slechte scores voor de breedte van het fietspad en de buffer zijn voor een deel te wijten aan onze Vlaamse ruimtelijke ordening, maar voor de slechte trillingscomfortscores bestaan er volgens de Fietsersbond geen verzachtende omstandigheden. Bij 13 van de 31 gemeenten haalt meer dan 50 procent van de totale fietsinfrastructuur voor dit criterium nog geen 5/10. In sommige gemeenten loopt dit op tot 80 of 90 procent. (BEH)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud