Commissie Buizingen: treinbestuurders willen dat NMBS stap terug zet

Aan de vooravond van een actie waarbij treinen geblokkeerd zullen worden, heeft het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) in de commissie Spoorwegveiligheid in de Kamer maandag zijn gal gespuwd over het veiligheidssyteem TBL1+ dat op dit moment ingevoerd wordt.

De regering besliste om het noodremsysteem versneld in te voeren na de treinramp in Buizingen. ASTB-voorzitter Arthur Mercier noemt het systeem echter een "rommeltje". Hij vindt het "pure waanzin" dat het nog tot 2030 zal duren vooraleer het hele Belgische spoorwegnet uitgerust is met het Europese regulatiesysteem ETCS en waarschuwt zelfs voor nieuwe rampen zoals in Buizingen als er niet snel ingegrepen wordt.

De andere drie vakbonden (ACOD-Spoor, ACV-Transcom en VSOA-Spoorwegen) distantieerden zich van die radicale uitspraken. Ze noemden TBL1+ in de huidige situatie de minst slechte oplossing om de achterstand in te halen op het vlak van spoorveiligheid. Uiteindelijk moet ECTS wel het hoofddoel blijven, benadrukten ze.

De voorzitter van de commissie, David Geerts (sp.a), betreurde de vakbondsactie die voorzien is voor morgen/dinsdag tussen 15u en 17u. "Alle specialisten zeggen dat het installeren van ETCS lang zal duren. Men zou zolang elke week actie wel kunnen voeren, ten nadele van de reizigers", merkte hij op. (BPE)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud