Advertentie

Eurocontrol neemt nieuw luchtverkeersleidingssysteem in gebruik

In het Nederlandse Maastricht neemt Eurocontrol een nieuw luchtverkeersleidingssysteem in gebruik. Het systeem maakt de vluchtroutes een stuk korter, wat op zijn beurt positieve gevolgen heeft voor het brandstofverbruik en de uitstoot van broeikasgassen. Het betekent ook een stap vooruit in de richting van een eengemaakt Europees luchtruim.

De Nederlandse minister van Transport Camiel Eurlings trekt definitief de stekker uit het oude systeem in Maastricht, dat dateert van begin jaren 70. Voortaan zal het luchtverkeer boven de 24.500 voet in de Benelux en het noordwesten van Duitsland - want daarvoor is het controlecentrum in Maastricht verantwoordelijk - veiliger, efficiënter en milieuvriendelijker verlopen. "Een vliegtuig dat nu van Brussel naar Rome vliegt, doet dat nooit in een rechte lijn, maar zigzagt een beetje en legt zo gemiddeld 50 kilometer meer af", legt Fred Könnemann, directiesecretaris van Eurocontrol in Maastricht, uit. "Met het nieuwe systeem zijn rechtstreeksere routes mogelijk." Vliegtuigen zullen enkele minuten vroeger op hun plaats van bestemming landen. Ook de veiligheid is met het nieuwe systeem gebaat. (BEH)

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud