Advertentie

"Informatie blijft belangrijkste voor zorgpatiënt"

Voor patiënten in ziekenhuizen en zorginstellingen is en blijft correcte en duidelijke informatie van groot belang. Dat stellen de ombudspersonen van die ziekenhuizen en zorginstellingen vast. Sinds vijf jaar hebben die zich verenigd in de Vlaamse Vereniging Ombudsfunctie van Alle Zorgvoorzieningen (VVOVAZ) en de Franstalige tegenhanger AMIS.

Sinds 2001 werden bij de ombudsdiensten 45.308 klachten geregistreerd bij 35.708.359 ziekenhuispatiënten.

"Dat betekent dat ongeveer één patiënt op duizend met een klacht naar ons komt", zegt VVOVAZ-voorzitter Luc Van Bauwel. "Het was onze bedoeling zo laagdrempelig mogelijk te zijn en ik denk dat we daarin geslaagd zijn. Al merken we dat veel patiënten nog wachten tot ze uit het ziekenhuis ontslagen zijn om een klacht te formuleren, alsof ze bang zijn dat een klacht invloed zou hebben op de zorg die ze krijgen."

Ongeveer zeventig procent van de mensen die klagen doet dat over de behandeling door de artsen of de verpleging, 32 procent klaagt over het financiële aspect en 23 procent over de organisatie in het ziekenhuis.

Uit al die klachten komt vooral de vraag van patiënten naar voor om correct en duidelijk geïnformeerd te worden. (TIP)

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud