Ludieke reclamespot T-A hekelt publieksreclame voor geneesmiddelen

Test-Aankoop neemt in een ludiek en fictief reclamespotje de Europese plannen om het verbod op publieksreclame voor geneesmiddelen op voorschrift af te zwakken, op de korrel. De consumentenorganisatie vindt het niet kunnen dat farmaceutische bedrijven alsnog aan publieksreclame zouden kunnen doen onder het mom van "publieksinformatie".

Het spotje staat op de website www.test-aankoop.be en laat zien hoe een jonge, lusteloze vrouw dankzij het fictieve geneesmiddel Strivor omgetoverd wordt tot een dynamische en energieke carrièrevrouw in mantelpak. Een semiprofessionele uitleg van een wetenschapper is bedoeld om het spotje een overtuigend elan te geven.

Test-Aankoop wil met het fictieve reclamespotje aantonen dat geneesmiddelenproducenten zich laten leiden door particuliere belangen en eigen prioriteiten die botsen met objectief informeren. In principe is publieksreclame voor geneesmiddelen op voorschrift verboden, maar volgens Test-Aankoop zijn er tal van voorbeelden die aantonen dat bedrijven veel vindingrijkheid aan de dag leggen om dat verbod te omzeilen. Via zogenaamde "informatiecampagnes" overdrijven de bedrijven de gevaren van een ziekte of zoomen ze onnodig in op normale probleempjes. De campagne rond de schimmelnagels van enkele jaren geleden is volgens Test-Aankoop een schoolvoorbeeld ervan. (SVR)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud