Rekenhof kritisch over veiligheidssystemen voor treinen bij NMBS en Infrabel

De organisatie van de veiligheidssystemen voor treinen, GSM-R (GSM-Rail) en ETCS (European Train Control System), bij NMBS en Infrabel "kan beter" net als de begeleiding van deze investeringsprojecten, stelt het Rekenhof in een nieuw rapport rond spoorwegveiligheid. Dat is er gekomen na de treinramp in Buizingen, waar op 15 februari 2010 negentien mensen (ook een niet geboren kind) het leven lieten en 150 gewonden vielen. De NMBS, Infrabel en het kabinet Schouppe bevestigen maandag dat ze het rapport hebben ontvangen.

"Er zijn indicaties dat voor de investeringsprojecten GSM-R en ETCS de projectorganisatie en -leiding in de bestudeerde periode (1999-2009) voor verbetering vatbaar waren", schrijft het Rekenhof. Het is nu aan het parlement om verder te onderzoeken in welke mate het slecht beheer en de manke leiding van opgesomde projecten voor vertraging hebben gezorgd bij de implementatie van die veiligheidssystemen.

Het spoorwegveiligheidsrapport kadert in het parlementair onderzoek naar de veiligheid van het spoorwegnet na het treinongeval in Buizingen, een van de dodelijkste in de geschiedenis van de Belgische spoorwegen.

Het veiligheidssysteem GSM-R is een radiocommunicatiesysteem waarmee zowel draadgebonden als draadloze spraak- en datacommunicatiefuncties gerealiseerd kunnen worden. Het ETCS is dan weer een Europees treinbesturingssysteem.

Het Rekenhof beklemtoont wel "dat de complexiteit van de projecten (GSM-R en ETCS) niet mag geminimaliseerd worden".

Het spoorwegveiligheidsrapport werd op 16 augustus verstuurd naar staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V), minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V), Infrabel, de NMBS en de NMBS Holding. Ook Kamervoorzitter André Flahaut kreeg zijn exemplaar.

(COR 939)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud