Torenvalk en foute keuze leidden tot crash Boeing Kalitta Air

Een torenvalk in een motor, gevolgd door enkele inschattingsfouten van de piloot. Samen leidde dat tot het ongeval met de Boeing 747 van Kalitta Air op de luchthaven van Zaventem, op 25 mei vorig jaar. Bij de crash bleven de vijf inzittenden ongedeerd, maar de Jumbo werd totaal vernield. De onderzoekscel luchtvaartongevallen van de FOD Mobiliteit is intussen klaar met haar eindrapport over de crash, aldus De Standaard, die het document kon inkijken.

De onderzoekers zijn formeel: de crash werd niet zozeer veroorzaakt door de vogelinslag maar wel door de beslissing van de piloot om toch het opstijgen te onderbreken na het overschrijden van de cruciale V1-snelheid. Zodra die snelheid overschreden is, mag het opstijgen eigenlijk niet meer afgebroken worden. In hun aanbevelingen suggereren de onderzoekers daarom dat Kalitta Air in zijn training van de piloten hamert op dergelijke risico's. De crashonderzoekers suggereren ook dat de vogeleenheid (bird control unit, BCU) van de luchthaven versterkt wordt en er een afwijking komt op de bescherming van sommige soorten - bijvoorbeeld de torenvalk - zoals op Schiphol. Brussels Airport is daar al deels aan tegemoetgekomen. (BEH)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud