Treinongeval in station Dinant: "deuren moeten gesloten zijn als trein vertrekt"

De deuren van een trein zouden beter volledig gesloten zijn op het moment dat de trein in beweging is. Nu blijft één deur met de treinconducteur in het portaal nog openstaan als de trein al vertrekt. Zo kan een passagier die te laat aankomt op het perron nog snel op de trein springen. Dat zegt Jos Digneffe van het ACOD Spoor.

Een treinbegeleider en een reiziger raakten zaterdagmiddag in het station van Dinant zwaargewond. De treinbegeleider had pas het vertreksignaal geactiveerd voor de machinist toen de andere man, een zeventiger, op de proppen kwam en nog op de trein wilde stappen. De twee belandden op de sporen. De begeleider verloor beide benen, bij de andere man moest het uiteinde van de voet geamputeerd worden.

Het ongeval doet de discussie over de vertrekprocedure bij de treinen weer oplaaien.

De enige manier om dergelijke ongevallen te vermijden, is ervoor zorgen dat alle deuren van de trein gesloten zijn voor de trein vertrekt, benadrukt Digneffe. "Nu blijft één deur, met de conducteur in het portaal, nog openstaan terwijl de trein al in beweging is. Een reiziger die te laat aankomt op het perron, kan dan nog in die open deur springen."

Het ACOD vraagt ook dat er een onderstationschef op het perron aanwezig is. Die kan dan passagiers op hun plichten wijzen en hen belemmeren om in extremis nog op een vertrekkende trein te springen. (TVP)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud