Verkoop van fair trade stijgt fors ondanks crisis

Ondanks de economische crisis blijft de verkoop van fair trade in de lift zitten. In de eerste helft van dit jaar zijn in België 20 procent meer fairtradeproducten verkocht dan een jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van het keurmerk Max Havelaar, schrijft de krant De Morgen maandag.

De crisis biedt nieuwe opportuniteiten voor fairtradeproducten. De belangstelling in het bedrijfsleven neemt toe, zegt algemeen directeur Lily Deforce van Max Havelaar.

De twee bekendste Max Havelaarproducten, bananen en koffie, stijgen elk met 7 procent. De verkoop van rijst gaat in volume met 5 procent omhoog. Fruitsappen (+13 procent), wijn (+20 procent) en katoen (+32 procent) laten hogere omzetstijgingen optekenen.

De absolute uitschieter in het voorbije half jaar was de verkoop van rietsuiker (+362 procent). Dat is een gevolg van de volledige overschakeling van suikerbedrijf Candico naar fair trade.

Uit de cijfers die Max Havelaar aan de vooravond van "de week van de fair trade" bekendmaakte, blijkt dat de omzet minder snel steeg dan het jaar voordien (+30 procent). Door de crisis vertraagt de groei. (MPE)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud