VRT-topman wil af van commerciële logica

De nieuwe baas van de VRT, Dirk Wauters, ziet hoge marktaandelen halen niet als een doel op zich. "We moeten afstappen van de commerciële logica die bij iedereen is ingebouwd", zei hij donderdag op een persontbijt. "Wij spelen een ander spel."

Het was de eerste persbabbel van Wauters sinds hij Piet Van Roe opvolgde aan het hoofd van de openbare omroep. Net als tijdens zijn doortocht langs het Vlaams parlement, wilde Wauters niet het proces maken van het beleid van zijn andere voorganger Tony Mary. "Voor mij is die bladzijde omgedraaid. Ik ben geen patholoog", zei hij.

Een duidelijk verschil is dat Wauters geen minnaar is van themakanalen voor de VRT, al was het maar omdat daardoor het 'brand' - het merk - dreigt verloren te gaan. Hij sprak ook tegen dat het aanbieden van nieuwe diensten dient om extra geld in het laatje te brengen. "Ze dienen om onze job beter te doen", luidde het.

De financiering van de VRT gebeurt momenteel gemengd. De openbare omroep krijgt deels overheidsmiddelen en mag een deel commerciële inkomsten aanboren. Wauters gelooft meer in het Scandinavische model, met vooral overheidsmiddelen. "Dan is er veel meer duidelijkheid over waar de openbare omroep voor staat", aldus Wauters. (KWO)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud