Zwitsers verontschuldigen zich voor promotiebrief

Het Zwitserse marketingagentschap 'Greater Zurich Area' heeft zich verontschuldigd voor de agressieve brief die ze stuurde aan 150 Amerikaanse bedrijven in ons land om de Zwitserse regio te promoten. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) op een vraag van Karim Van Overmeire (N-VA). Eerder had de Zwitserse ambassadeur het incident met de promotiebrief al betreurd.

In de brief raadt de directeur van het agentschap de Amerikaanse bedrijven een verhuis naar Zürich aan. Hij vergelijkt de regio Zürich met België en wijst daarbij naar de vele stakingen, de hoge staatsschuld en de magere economische groei. Het besluit dat 'dankzij een politieke, financiële en juridische omgeving, bedrijven in Zürich, in alle veiligheid hun ontwikkeling kunnen plannen, zonder slachtoffer te worden van een hard beleid of sociale onrust'. Het agentschap heeft zich geëxcuseerd voor de promotiebrief. Volgens het parlementslid zijn de excuses op hun plaats. "Het kan natuurlijk niet dat een belangrijke buurregio en handelspartner van de Europese Unie zich negatief uitlaat over ons investeringsklimaat. Het is belangrijk om vast te stellen dat de Zwitsers hun fout hebben ingezien en toegegeven. De beeldvorming van Vlaanderen in het buitenland moet een permanent aandachtspunt zijn van het Vlaams Parlement", aldus Van Overmeire. (DLA)

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud