BOB-campagne onder vuur in Nederland

In Nederland is er kritiek op de BOB-campagne. De campagne werkt drankmisbruik juist in de hand, stellen experts. Onder invloed van de drankindustrie zou de campagne vrienden van de BOB aanzetten tot overmatig drinken. Het Trimbos-instituut en Stichting Alcoholpreventie (STAP) roepen daarom op tot aanpassing van de BOB-campagne. Zo schrijft De Telegraaf.

Het Trimbos-instituut, dat de andere nationale campagne 'Drank maakt meer kapot dan je lief is' verzorgt voor het ministerie van Volksgezondheid, vindt dat de BOB-campagne van het ministerie van Verkeer zijn werk deels tenietdoet.

"Onder invloed van de drankindustrie wordt een BOB vertoond die vooral nodig is om laveloze vrienden naar huis te brengen. Terwijl we juist duidelijk willen maken dat bovenmatig drinken altijd onverstandig is, ook als je niet rijdt", zegt Rob Bovens van het Trimbos-instituut.

Preventiedeskundige Bovens, die tevens betrokken is bij de Educatieve Maatregel Alcohol en Verkeer (EMA) die rechters opleggen aan alcomobilisten, vindt dat de BOB-campagne zich ook op thuisdrinkers moet richten. "Niet alleen wordt drankmisbruik aangemoedigd, ook is het door de huidige spotjes net alsof een BOB alleen bij het uitgaan nodig is." (SER)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud