Belgen besparen, maar niet op alles

Acht op de tien Belgen gaan de komende maanden de broekriem wat aanhalen. Dat blijkt uit een onderzoek naar het koopgedrag en consumentenvertrouwen van de lezers van De Morgen, Het Laatste Nieuws, Le Soir en Sud Presse. De consumenten besparen daarbij vooral op kleding, horecabezoeken, vakanties en boeken/cd's/dvd's, maar minder op voeding, speelgoed, doktersbezoeken, kranten en school.

Tachtig procent van de Belgen winkelen vandaag prijsbewuster dan een jaar geleden: ze kijken uit naar promoties in de winkels, gebruiken vaker kortingsbonnen en kopen sneller een wit product. Hoewel meer dan de helft trouw blijft aan zijn supermarkt, bezoekt 30 procent van de ondervraagden al wat vaker de grote discounters (Aldi, Colruyt, Lidl).

Belgen doen tegenwoordig ook minder impulsieve aankopen. Ze vergelijken meer, maar kiezen daarbij niet noodzakelijk voor het product met de laagste prijs. Meer dan de helft van de ondervraagden is nog steeds bereid te betalen voor goede kwaliteit.

Ook het vakantiebudget wordt strikter beheerd, al wordt er niet bespaard op de grote vakantie.

Slechts 40 procent van de ondervraagden zegt tot slot nog vertrouwen te hebben in zijn bank. (TIP)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud