Belgen zijn geen voorstanders van deur-aan-deur verkoop

Belgen zijn geen voorstanders van deur-aan-deur verkoop. Dat blijkt uit een onderzoek van Scarlet. Maar liefst 95 pct van de Belgen geeft aan negatief tegen deur-aan-deur-verkoop aan te kijken. Vlamingen kopen meer aan de deur dan Walen en Brusselaars en staan er ook negatiever tegenover. Dat blijkt uit een onderzoek van Starlet.

Toch heeft 30 pct van de Belgen al eens aan de deur gekocht. Uitschieters hier zijn goede doelen (68 pct) en steunkaarten voor verenigingen (61 pct), gevolgd door traditionele gebruiksgoederen als encyclopedieën, potten en pannen (20 pct).

De negatieve perceptie van huis-aan-huis verkoop betekent niet dat de Belg de deur dicht slaat: 32 pct zegt interesse te hebben als de diensten of de producten via dit kanaal goedkoper zijn.

De Belgen zijn niet altijd tevreden na een aankoop aan de deur. Voor goede doelen (72 pct) en steunkaarten (83 pct) is dat wel het geval, voor andere zaken iets minder. Deur-aan-deur-verkopers worden iets liever gezien in Wallonië en Brussel dan in Vlaanderen. Zo staat er in Vlaanderen slechts 4 pct positief tegenover, terwijl dat in Brussel en Wallonië 7 pct is.

Gevraagd naar de reden voor hun negatieve houding antwoorden vier Belgen op tien dat ze liever zelf het moment kiezen waarop ze informatie over een bepaald product of dienst willen krijgen. 29 pct geeft aan geen vertrouwen te hebben in de verkopers, 25 pct vertrouwt de aangeboden producten of diensten niet. Sommigen vinden het zelfs onbeleefd om voor een verkoop aan te kloppen. (BOJ)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud