Advertentie

Crisis doet klachten bij bemiddelingsdienst banken sterk stijgen

De bemiddelingsdienst banken behandelde het afgelopen jaar fors meer dossiers en dit als gevolg van de financiële crisis. Dat blijkt uit het jaarverslag.

Over het hele jaar werden 2.700 dossiers behandeld, een kwart meer dan in 2007. Opvallend is de toename in oktober en november, toen de financiële crisis ten volle woedde. Toen werden 728 dossiers ingediend, het dubbele van het maandgemiddelde, waarvan 335 dossiers rechtstreeks gelinkt aan de crisis. Concreet ging het om vragen rond Lehman Bothers-producten (213), Kaupthing (45) en de solvabiliteit van Fortis en Dexia. De crisis zorgde ook voor een toename van het aantal klachten rond financiële instrumenten (beleggingen, ed.). Zij maken nu meer dan een derde van alle klachten uit. Deze stijgende tendens houdt ook in 2009 aan. "De klant gaat nu veel beter zijn portefeuille van dichtbij bekijken", aldus ombudsman Françoise Sweerts. Van de 2.700 dossiers, waren er 869 ontvankelijk. Vier op de tien klachten worden opgelost in het voordeel van de klant. (BEH)

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud