De prijzen in de horeca dalen, maar niet voor de consument

De daling van de btw van 21 procent naar 12 procent in de horeca heeft een omgekeerd effect gehad: de consument betaalt meer. Dat stelt verbruikersorganisatie OIVO dinsdag in een persbericht.

Nauwelijks 4 procent van de aangeboden schotels is in prijs gedaald, terwijl 3 pct een prijsstijging heeft ondergaan. De gemiddelde daling bedraagt 0,55 euro of 5 pct tegen een gemiddelde stijging van 1,36 euro of 9 pct. Als de prijs van de schotels stijgt, stijgt die 2,5 keer meer dan ze daalt.

In oktober 2009 en in januari 2010 hebben de enquêteurs van het OIVO de menukaarten van restaurants en grote ketens geraadpleegd en geregistreerd. De prijzen van duizenden gerechten (2.965 prijzen) werden verzameld. 93 restaurants werden geselecteerd. De maximale foutenmarge van de steekproef bedraagt 0,7 procent.

Er zijn verschillen per gewest. In Vlaanderen blijven de prijzen quasi onveranderd. Voor nauwelijks 2 pct van de gerechten is er een prijsdaling en voor 3 pct een prijsstijging. In Wallonië blijven de prijzen ook bijna ongewijzigd: een prijsdaling voor 4 pct van de gerechten en een prijsstijging voor 2 pct van de gerechten. In Brussel blijft het merendeel van de gerechtenprijzen ook onveranderd, maar voor 28 pct van de gerechten is er een prijsdaling en voor geen enkel gerecht is er een prijsstijging.

(DWM)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud