Inflatie: "Eén op drie Belgen heeft uitgaven beperkt" (OIVO)

Een op de drie verbruikers heeft de afgelopen zes maanden zijn uitgaven beperkt door de stijgende prijzen op de internationale oliemarkten en de hogere prijzen voor basisproducten. Dat blijkt uit een studie van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO). Heel wat consumenten hebben bovendien hun consumptiegewoonten en hun gedrag aangepast.

OIVO ondervroeg in juli van dit jaar ongeveer 600 mensen naar hun consumptiegedrag. Uit de studie blijkt dat de Belg de broekriem aanhaalt: zo zegt bijna 1 op de 3 dat hij of zij de uitgaven voor voeding (28 pct) heeft verminderd. Een op de 6 consumenten is van voedingswinkel veranderd en 1 op de 8 gaat naar het buitenland om minder dure producten te kopen.

Ook voor onderhoud en verbouwing van de woning, telecommunicatie en uitgaan legde een derde minder op tafel. Eén op de 5 consumenten gaf daarnaast minder uit voor reizen, vrije tijd, aankoop van elektrische huishoudapparaten, lichaamsverzorging, tabak en alcohol en 1 op de 7 beperkte de uitgaven voor gezondheidszorg. (BVH)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud