Onverklaarbare stijgingen voedselprijzen

De voedselprijzen zijn de voorbije maanden op onverklaarbare wijze de hoogte ingegaan. Bovendien zijn er bijzonder grote schommelingen tussen de verschillende merken. Dat zegt verbruikersorganisatie Test-Aankoop na een onderzoek van negen maanden.

Sinds 2007 ging de inflatie razendsnel de hoogte in, tot een piek van 5,91 procent op jaarbasis in juli 2008. Daarna daalde ze opnieuw tot 0,62 procent in maart van dit jaar. Dat heeft echter niet geleid tot een daling van de voedselprijzen. Sinds de zomer van 2007 stijgen de voedselprijzen sneller dan de levensduurte en die trend gaat na de ommekeer van juli 2008 gewoon verder. Opmerkelijk is dat in dezelfde supermarkt de prijzen van merkproducten, huismerken en discountmerken niet gelijkaardig evolueren. Een extreem voorbeeld is de prijs van de rijst bij Delhaize. Tussen juli 2008 en maart 2009 steeg de prijs van het huismerk met 39,1 procent, terwijl voor het discountmerk 365 een daling van 3,5 procent werd doorgevoerd. Merkproduct Uncle Ben's steeg intussen met 5,8 procent. Bij Carrefour werd een gelijkaardig fenomeen opgetekend voor onder meer olijfolie. (DWM)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud