Verkoop voedingswaren daalt onder invloed van crisis

Het koopgedrag van de Belgische consument is veranderd na 1 jaar crisis. Zo heeft een op de vijf consumenten zijn uitgaven voor voedingswaren in de eerste zes maanden van 2009 teruggeschroefd. De totale verkoop in volume is gedaald met 1,3 procent. Dat blijkt uit een conjunctuurenquête van distributiefederatie Fedis.

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar werd er nog nooit zoveel gespaard, 15 procent in 2009 tegen 13 procent in 2008. Het beschikbare inkomen wordt dus niet gebruikt om te consumeren. In de periode van januari tot juni 2009 werden voor het eerst in negen jaar minder voedingsproducten gekocht. De A-merken voelen de crisis het meest, de verkoop van huismerken blijft stabiel terwijl de discountmerken terrein winnen. Vier op de tien consumenten zeggen nu op zoek te gaan naar promoties. Maar ook de non-food staat onder druk. De meeste sectoren voelen de crisis, vooral de elektro en de markt van de videospelletjes. (DWM)

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud