Advertentie

Voedingsgigant Unilever ziet nettowinst slinken in eerste kwartaal

Het Nederlandse voedingsconcern Unilever heeft over het eerste kwartaal van 2009 de autonome omzet met 4,8 procent zien groeien, al was dat vooral te danken aan prijsverhogingen. De volumes daalden met 1,8 procent en stonden vooral in West-Europa onder druk.

De nettowinst daalde met 43 procent naar 803 miljoen euro, maar werd in het eerste kwartaal van 2008 positief beïnvloed door een boekwinst op verkochte onderdelen. De prijzen werden ook met 1 procent verhoogd. De volumes in West-Europa stonden het meest onder druk en daalden met 3,7 procent. Unilever wijt dit deels aan de concurrentie van huismerken. Door nieuwe producten te introduceren verwacht Unilever in West-Europa de rest van het jaar betere volumes. De recent aangetreden bestuursvoorzitter Paul Polman geeft aan vanaf het tweede kwartaal hogere volumes te verwachten. "We zullen dit realiseren onder bescherming van onze kaspositie en marges over het jaar", aldus Polman. De autonome omzetgroei van 10,7 procent was het sterkst bij de divisie Home care. (BEH)

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud