Brugse outsider duikt weer in telecomgat

Citymesh werkt onder meer al aan een privaat netwerk voor de luchthaven van Zaventem.

De netwerkbouwer Citymesh aast op een deel van de capaciteit van het mobiel internet 4G en breekt zo de strijd om private netwerken open. Het is niet voor het eerst dat het bedrijf de markt uitdaagt.

‘We focussen op sectoren die te weinig bediend zijn door de klassieke operatoren.’ Het lijkt het mantra van Citymesh-CEO Mitch De Geest, hij zal het meermaals herhalen.

Zijn bedrijf bracht donderdag de telecommarkt in beroering nadat duidelijk was geworden dat het jaagt op een deel van de capaciteit van het mobiel internet 4G. De Geest springt in een gat dat de klassieke operatoren moesten laten vallen: op de spectrumband in kwestie, de 2,6 GHz-band, mogen zij niet nog extra capaciteit inlijven. 

Privaat

De bewuste band is technologisch gezien ook interessanter voor de activiteiten die Citymesh in gedachten heeft. De Bruggelingen hebben geen ambitie om u te voorzien van 4G-internet op uw smartphone. Ze focussen op het opzetten van stabiele private mobiele netwerken bij bedrijven.

15 miljoen
Prijs
De grote vraag is wel hoe Citymesh de spectrumprijs van 15 miljoen euro zal betalen.

In de eerste plaats met 4G, later volgt het snellere 5G. ‘Maar snelheid is eigenlijk niet de eerste bezorgdheid bij bedrijven uit de industrie. Ze willen dat het netwerk continu beschikbaar is. Een kraan die stilstaat, betekent economisch verlies.’ 

Draadloos

Citymesh gokt al sinds 2015 op de opmars van private mobiele netwerken bij bedrijven. Het kocht toen, aanvankelijk voor intern gebruik, een deel spectrum op de 3,5 GHz-band. Europa nomineerde die nog geen jaar later als de spectrumband voor het supersnel mobiel internet 5G.

Plots was het Brugse groeibedrijf perfect gepositioneerd om bedrijven te voorzien van een draadloze verbinding. Die haken voor hun werking steeds meer af van het traditionele wifi-netwerk of een publiek 4G-netwerk, claimt De Geest. 

Beperkt

‘Een wifinetwerk is beperkt qua dekking. Er is ook gemakkelijk interferentie met andere wifinetwerken’, legt De Geest uit. Vooral op grote bedrijventerreinen met tientallen bedrijven kan dat resulteren in chaos, met tientallen netwerken die ‘botsen’ met elkaar.

Ook werken via een publiek netwerk heeft zijn limieten. Brussels Airport kondigde al aan een privaat netwerk met Citymesh op te zetten. Daar speelt mee dat de publieke mobiele netwerken na de aanslagen op 22 maart platgingen. 

Vakantieparken

Citymesh breekt met zijn zet de markt voor private netwerken open. De klassieke operatoren focussen meer op landelijke dekking voor alle consumenten. Die bekom je op de lagere spectrumbanden, zoals de 800 MHz-band. Kleinere private netwerken, voor steden of bedrijventerreinen, zet je beter op op een hogere spectrumband, zoals de 2,6 GHz-band.

Al sinds het ontstaan in 2008 duikt het Brugse bedrijf net daar op waar de klassieke operatoren zich om technologische of economische redenen niet laten zien. ‘We begonnen wifinetwerken aan te leggen in vakantieparken en expohallen, een markt die niet groot genoeg was voor de groten’, aldus De Geest. 

Antwerpen

Het bedrijf kreeg echt de wind in de zeilen toen het in 2013 een grote aanbesteding voor gratis draadloze netwerken in Antwerpen won. Daarna volgden nog de wifihotspots in andere steden en de stations. En nu moeten dus grote bedrijven, zoals al de haven van Zeebrugge en Brussels Airport, met private mobiele netwerken voor de bijl gaan.

Dat kan Citymesh niet alleen, erkent De Geest. Hij voert gesprekken met een aantal spelers om een 'consortium' op te bouwen. Het is ook afwachten hoe het groeibedrijf, dat 65 werknemers telt, de spectrumprijs van 15 miljoen euro zal betalen. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud