Brusselse verzekeraar van de klusjeseconomie trekt naar Scandinavië

Qover verzekert in heel Europa alle fietskoeriers van Deliveroo. ©REUTERS

Het Belgische insurtechbedrijf Qover mikt dit jaar op bijna 10 miljoen euro omzet. De specialist in verzekeringen voor de gig-economie sluit een deal met de Scandinavische fietskoerier Wolt.

Deelplatformen en de gig-economie of klusjeseconomie dwingen de verzekeringssector tot nieuwe oplossingen. Het Brusselse verzekeringstechnologiebedrijf Qover levert de autodeeldienst Poppy (D'Ieteren) een verzekering per kilometer. 'De verzekering begint pas te lopen op het moment dat een chauffeur in de auto stapt. Poppy betaalt alleen voor het exacte gebruik van de wagen', zegt Quentin Colmant, de CEO en medeoprichter van Qover. 'Zulke formules zijn cruciaal om de kosten voor bedrijven in de deeleconomie onder controle te houden.'

100.000
Fietskoeriers
Qover zal dit jaar 100.000 fietskoeriers verzekeren.

Voor de Belgische tak van de fietskoerierdienst Deliveroo werkte Qover een verzekering uit die actief wordt wanneer koeriers zich aanmelden in de app. 'Veel van die freelancers zullen zich niet verzekeren uit onwetendheid of omdat klassieke jaarpolissen te duur zijn voor wie maar sporadisch werkt', legt Colmant uit.

Dat contract werd daarna uitgebreid voor de andere landen waar Deliveroo actief is, waaronder het VK, Frankrijk, Spanje en Italië. 'We bieden één pakket met één prijs aan en alle claimprocessen worden in heel Europa geharmoniseerd', zegt Colmant. Dat is volgens hem een groot verschil met klassieke verzekeringsmaatschappijen, die in elk land andere regels en voorwaarden hanteren.

Wolt

Het contract met Deliveroo was voor Qover het opstapje naar meer gelijkaardige deals in de sector. Het sluit nu een verzekeringsdeal met Wolt. De Finse sectorgenoot van Deliveroo is het meest gebruikte platform in Scandinavië. Qover zal alle koeriers in Finland, Denemarken en Noorwegen verzekeren. 

Een gelijkaardig verhaal wil Qover ook in andere sectoren schrijven. Voor de vastgoedsite Immoweb lanceerde het een woningverzekering met een realtimeprijs die bij elke verhuuradvertentie verschijnt. 'Een dienst die we perfect ook voor gelijkaardige platformen in andere landen kunnen aanbieden', zegt Colmant.

Het vier jaar oude bedrijf draaide vorig jaar 4,5 miljoen euro omzet en verzekerde 55.000 mensen. 'Dit jaar mikken we op bijna 10 miljoen euro omzet en willen we 100.000 koeriers verzekeren.'  

Qover haalde de voorbije jaren 15 miljoen euro op bij binnen- en buitenlandse investeerders, maar is nog verlieslatend. 'De verkoop van verzekeringen is wel winstgevend, maar we investeren nog veel in nieuwe technologie. In 2021 zouden we winstgevend kunnen zijn, maar we zullen waarschijnlijk meer investeren omdat we zoveel opportuniteiten zien', zegt Colmant.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud