Coronavirus treft CMB midscheeps

Alexander Saverys, topman van CMB

De Belgische scheepvaartgroep CMB wordt zwaar getroffen door de coronacrisis. De vrachttarieven zijn zwaar verlieslatend.

We dachten nooit nog dergelijke vrachttarieven mee te maken’, zegt Alexander Saverys. ‘Het coronavirus heeft er hard ingehakt. Midden vorig jaar betaalde een klant die steenkool of ijzererts wilde vervoeren nog 30.000 dollar om een bulkschip van 300 meter lang van 180.000 ton te huren. Nu dekken de inkomsten zelfs de kosten niet meer en komen we 2.000 à 8.000 dollar per dag per schip te kort. Dat is ver verwijderd van de 15.000 à 20.000 dollar die nodig is om break-even te draaien.’

We hebben elk jaar onze zwarte zwaan gehad.
Alexander Saverys
CEO CMB

Saverys gaat ervan uit dat de corona-crisis nog enkele maanden duurt, maar blijft optimistisch. ‘Het voordeel is dat we daarna een sterke heropleving mogen verwachten. China reageert heel snel. Gelukkig duurt varen tegen negatieve tarieven meestal niet zo lang. In China wordt bijna niets meer geproduceerd, ook omdat de crisis samenvalt met het Chinese Nieuwjaar. Staal- en schoenenfabrieken liggen stil en Europese bedrijven krijgen hun grondstoffen niet op tijd. Dat heeft een wereldwijde impact.’

Weinig plezier

Saverys heeft nog niet veel plezier beleefd sinds hij in 2014 samen met zijn broers Ludovic en Michaël de fakkel bij CMB overnam van zijn vader Marc. 2016 was een rampjaar en ook in 2017 werd 260 miljoen euro verlies geboekt. In 2018 ging CMB 72 miljoen euro in het rood. Begin 2019 zat CMB opnieuw in een crisis door een dambreuk in een mijn in Brazilië, waardoor de export van ijzererts uit dat land drie maanden een derde lager lag. Ook toen stortten de vrachttarieven volledig in. Het duurde zes maanden voor alles weer onder controle was. ‘We hebben al elk jaar onze zwarte zwaan gehad. Tegelijk durf ik zeggen dat we altijd oplossingen hebben als het moeilijk is.’

2019 was beter, zegt Saverys, maar met het coronavirus dreigt CMB dit jaar opnieuw op een moeilijk jaar af te stevenen. Veel reden tot vieren - CMB is 125 jaar oud - is er niet. Ligt hij wakker van die slechte resultaten?

‘Een beetje. Maar de schilderijen hangen er nog. (kijkt achterom en lacht hartelijk) We hebben het geluk gehad dat we een sterke balans hadden toen de crisis uitbrak en dat onze klanten, partners en banken ons bleven steunen. In Hamburg is 80 procent van de rederijen verdwenen. Wij zijn er nog. Daar ben ik fier op. Al besef ik maar al te goed dat bedrijven niet voor eeuwig bestaan. Het kan ook ons overkomen De ego’s in de scheepvaart zijn in elk geval al lang vervlogen tijd.’

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud