H.Essers spoort drie keer meer medicijnen naar China door coronavirus

H. Essers vervoert via gespecialiseerde containers Europese medicijnen naar China.

Sinds de uitbraak van het coronavirus vervoert de Limburgse logistieke dienst- verlener H.Essers nu al wekelijks 15 containers vol Europese geneesmiddelen over het spoor naar China.

‘Daardoor is er te weinig capaciteit van vrachtwagens en personeel en is het heel moeilijk om die goederen binnen China te vervoeren. Momenteel komen onze containers wel nog altijd gevuld terug, omdat onze medewerkers ter plekke zware inspanningen leveren om de goederen toch maar geleverd en afgehaald te krijgen.’

Al bijna drie jaar vervoert de Limburgse logistieke dienstverlener H.Essers geneesmiddelen van Europese farmabedrijven met de trein naar China. Tot voor kort waren dat wekelijks gemiddeld vijf volle containers, maar sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus zijn dat er nu al 15 per week.

‘De luchtvaart is geen optie omdat vele passagiersvluchten vanuit Europa naar China afgelast zijn en medicijnen vaak via zulke vluchten vervoerd worden’, verklaart Hanno Reeser, strategic development manager bij H.Essers, de keuze van farmabedrijven voor het alternatieve spoortransport. ‘Zeevaart is sowieso geen optie omdat medicijnen dan veel te lang onderweg zouden zijn.’

Volgens H.Essers gaat het over medicijnen van grote farmabedrijven in België en elders in Europa, maar het mag geen details geven. 

'De luchtvaart is geen optie omdat vele passagiersvluchten naar China afgelast zijn.'
Hanno Reeser
Strategic development manager H.Essers

De logistieke dienstverlener haalt de geneesmiddelen op in België, Italië, Spanje, Zweden, Frankrijk en Duitsland. Alles wordt geconsolideerd in Genk. Daar worden de medicijnen in 45-voets temperatuurgecontroleerde koelboxen geladen en gaat de tocht vervolgens per vrachtwagen naar twee treinterminals, in het Duitse Duisburg en Nederlandse Tilburg, om via het spoor terecht te komen in de respectievelijke Chinese steden Chongqing en Chengdu.

De gespecialiseerde containers zijn zodanig in huis gebouwd bij H.Essers dat ze de bittere kou in Rusland en Kazachstan kunnen trotseren en zijn ook zwaar beveiligd, onder andere met licht- en bewegingsmelders.

Laptops

Zodra ze in China aankomen, worden ze geleegd en opnieuw gevuld met onderdelen voor de auto-industrie en met consumentenelektronica, zoals laptops, om opnieuw via het spoor naar ons land en elders in Europa vervoerd te worden.

Al loopt dat op dit moment niet meteen van een leien dakje. ‘We ondervinden ter plekke veel hinder aangezien de hele provincie Hubei (de brandhaard van de uitbraak van het nieuwe coronavirus, red.) geblokkeerd is’, zegt Hanno Reeser.

'Daardoor is er te weinig capaciteit van vrachtwagens en personeel en is het heel moeilijk om die goederen binnen China te vervoeren. Momenteel komen onze containers wel nog altijd gevuld terug, omdat onze medewerkers ter plekke zware inspanningen leveren om de goederen toch maar geleverd en afgehaald te krijgen.'   

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud