Jambon niet gewonnen voor Panamarenko-museum

'Provo car', een van de bekendste werken van Panamarenko (1940-2019).

Minister van Cultuur Jan Jambon (N-VA) vindt het beter om de werken en de nalatenschap van de overleden kunstenaar te ontsluiten in het SMAK en het M HKA.

Eind 2019 overleed Panamarenko, een van de bekendste en meest spraakmakende Belgische kunstenaars uit de tweede helft van de 20ste eeuw. Als het van Vlaams Parlementslid Kurt De Loor (sp.a) afhangt, verdient Panamarenko een eigen museum of museumvleugel. Ook Eveline Hoorens, de echtgenote van de kunstenaar, was eerder al vragende partij voor een museum ter nagedachtenis van Panamarenko.

'Een museum of museumvleugel met het verzameld werk van Panamarenko is niet alleen een grote culturele en toeristische troef. Het is onze plicht om de werken van Panamarenko te conserveren en goed te bewaren voor de volgende generaties', meent De Loor.

De Loor legde zijn voorstel donderdag voor aan Vlaams minister van Cultuur Jan Jambon (N-VA). De minister-president erkent het belang van Panamarenko als kunstenaar, maar loopt niet warm voor het idee van een apart museum. 'Ik ben er niet van overtuigd dat een apart museum de beste manier is om de nalatenschap van Panamarenko veilig te stellen en te ontsluiten', aldus Jambon.

Jambon ziet een pak mogelijke praktische en financiële hindernissen bij zo'n apart museum. Hij vindt het daarom een betere piste om de werken van Panamarenko op een kwalitatieve manier te ontsluiten in de twee musea voor hedendaagse kunst die nu al werken van de kunstenaar beheren, het Gentse SMAK en het Antwerpse M HKA.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud