rekenmeester

Lentepoets

Reckitt Benckiser, de Britse producent van onder meer Durex, Strepsil en Dettol, moet tegenwoordig zowat het enige bedrijf ter wereld zijn dat slecht nieuws niet kan toeschrijven aan het coronavirus.

Integendeel, volgens Reckitt Benckiser heeft de wereldwijde paniek over het virus de vraag naar hygiëneproducten als Dettol en Lysol fors de hoogte ingejaagd. Hoewel het wetenschappelijk niet vaststaat of Dettol helpt besmetting met Covid-19 tegen te gaan vluchten Chinese klanten massaal naar e-commercesites om de desinfecterende zeep in te slaan. De Britse multinational zegt wel dat het nog te vroeg is om te zien of zijn resultaten weldra een 'coronaboost' zullen krijgen.

Reckitt Benckiser kan nochtans een duwtje in de rug gebruiken. Op de Londense beurs donderde het aandeel donderdag ruim 5 procent lager nadat het bedrijf had bekendgemaakt dat het in 2019 3,68 miljard pond (4,3 miljard euro) in het rood was gegaan.  

Die stevige opdoffer is niet zozeer het gevolg van de mindere gang van zaken in de groeilanden, die concurrenten zoals Unilever eind vorig jaar al voor een lagere omzetgroei deed waarschuwen. De kater van donderdag kwam doordat CEO Laxman Narasimhan, die Reckitt Benckiser sinds september leidt, besloot 5 miljard pond (bijna 6 miljard euro) af te boeken op Mead Johnson, een producent van babyvoeding die de helft van zijn omzet in Azië haalt.

Fuck you

Als 'fuck you' aan het adres van Narasimhans voorganger, Rakesh Kapoor, kan die gigantische afschrijving wel tellen. Het was Kapoor die er in 2017 op aanstuurde dat Reckitt Benckiser Mead Johnson zou overnemen voor meer dan 15 miljard euro. De deal, de grootste ooit in de geschiedenis van de Britse specialist in consumentenmiddelen, waardeerde Mead Johnson op dat moment 30 procent hoger dan de toenmalige beurskoers.

Een torenhoog prijskaartje, maar geheel onlogisch was dat niet. Net voor de overname had Peking gemeld dat de Chinese geboortecijfers naar hun hoogste peil sinds 2000 waren gestegen: muziek in de oren van elke fabrikant van babyvoeding.

Maar het tij is gekeerd. Sinds de oprichting van de Volksrepubliek in 1949 zijn nog nooit zo weinig Chinezen geboren als in 2019, raakte begin dit jaar bekend. Bovendien kreeg Mead Johnson steeds meer af te rekenen met lokale concurrenten, wat de business nog meer onder druk zette.  Volgens Reckitt Benckiser wordt 2020 een overgangsjaar, waarbij de omzet iets minder hard zal groeien dan aanvankelijk was voorzien.

Toch gebeurt de vroege lenteschoonmaak op geen al te belabberd moment. . Met hygiëne en gezondheidsproducten is Reckitt Benckiser nog altijd actief in snel groeiende segmenten. En bovendien haalt de groep hogere marges op de bedrijfswinst dan sommige van zijn directe concurrenten. Terwijl Unilever en Nestlé operationele marges haalden van 19,1 en 17,6 procent, kwam die voor Reckitt Benckiser uit op 26,2 procent. Het maakt de kans dat Laxman Narasimhan de komende maanden opnieuw moet bijsturen, er wat kleiner op. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud