rekenmeester

Niet in zijn SAS

De verspreiding van het coronavirus en de geslonken appetijt in vliegen raakt de luchtvaart midscheeps. Dinsdag maakte de Zweedse luchtvaartmaatschappij SAS bekend dat ze vanaf donderdag alle vluchten naar Hongkong stopzet. Eerder al had ze haar vluchten naar het Chinese vasteland opgeschort tot eind maart. 

In één adem blies SAS ook zijn jaarprognose op (een ebitdamarge tussen 3 à 5 procent), die de luchtvaartmaatschappij op 5 december had meegedeeld en die ze vorige week nog bevestigde. SAS benadrukt wel dat het te vroeg is om een cijfer te plakken op de getemperde verwachtingen.

Om de rendabiliteit op peil te houden bekijkt de Zweedse luchtvaartmaatschappij een waslijst aan maatregelen. Dat gaat van een aanwervingsstop over tijdelijke ontslagen en vrijwillig vertrek tot vervroegd pensioen.  

De malaise bij SAS is allerminst een alleenstaand geval in de luchtvaart. American Airlines verlengde al de opschorting van zijn vluchten naar China en Hongkong tot 24 april. Uit vrees voor een besmetting met het coronavirus laten veel reizigers hun ticket vervallen, meldt de Internationale Organisatie van Luchtvaartmaatschappijen (IATA). Op sommige vluchten komt tot 50 procent van de passagiers niet opdagen, melden meerdere maatschappijen volgens IATA. 

In Europa deelt Italië, het zwaarst getroffen door het coronavirus, in de klappen. De lagekostenmaatschappij Ryanair schrapt tot 8 april een kwart van de vluchten van en naar Italië, terwijl bij Brussels Airlines de komende twee weken 30 procent van het vluchtaanbod naar Noord-Italië vervalt.  

Ryanair-topman Michael O'Leary gaf dinsdag op een luchtvaartconferentie in Brussel aan dat in april en mei 10 procent minder boekingen zullen binnenlopen. Hij had het over 'een betekenisvolle impact' op de kwartaalresultaten.

Tegelijk klonk hij hoopvol over de daaropvolgende periode. 'De mensen zullen het coronavirusgedoe beu worden', aldus de flamboyante Ier in zijn gekende stijl. 'Zodra het mei-juni is, stijgen de temperaturen en zal de hysterie over de verspreiding van het coronavirus gekalmeerd zijn.' 

De internationale koepel IATA schatte een tiental dagen geleden al dat het coronavirus luchtvaartmaatschappijen wereldwijd meer dan 29 miljard dollar aan geschrapte vluchten en wegblijvende passagiers zou kosten. Dat cijfer lijkt al achterhaald, omdat IATA er toen nog van uitging dat de impact grotendeels beperkt bleef tot Oost-Azië.

Ben Smith, de CEO van Air France-KLM, voorspelde dinsdag dat de coronacrisis de consolidatiegolf in de luchtvaartsector zal versnellen, waarbij zwakkere maatschappijen onderuitgaan en/of overgenomen worden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud