Reclamereus ziet winst wegsmelten

De Europese beurzen verloren donderdag gemiddeld 3,4 procent. WPP was een van de grootste dalers na slechte jaarcijfers. Adyen kende een veel beter 2019, maar moest toch ook een stapje achteruit.

WPP, het grootste reclamebureau in de wereld, zag zijn nettowinst in 2019 met 41 procent kelderen. Vooral het vierde kwartaal was zwak doordat advertentiebudgetten wereldwijd fors worden teruggeschroefd. De groep boven pr-bureaus als Grey en Ogilvy waarschuwt voor een vlak 2020.

WPP, pour la petite histoire, staat voor Wire and Plastic Products omdat het bedrijf in de jaren 70 begon als producent van shoppingtasjes in kunststofdraad. Het aandeel verloor 16,2 procent. WPP noteert ruim de helft onder zijn piek van 2017.
Adyen (-0,2%), de Nederlandse specialist in betaalverwerkingen, realiseerde in de tweede helft van 2019 een stijging van de omzet met 58 procent tot 1,51 miljard euro. De netto-omzet steeg met 43 procent naar 276 miljoen euro. Beide cijfers lagen in lijn met de verwachtingen.
Vanwaar het grote verschil tussen bruto- en netto-omzet? De bruto-
omzet is wat Adyen factureert aan klanten, de netto-omzet is wat de onderneming zelf mag houden (en niet moet doorstorten aan bijvoorbeeld Visa). Adyen verwerkte in de tweede jaarhelft voor 135 miljard euro online betalingen, een stijging van 52 procent.
De ebitda kwam in de tweede jaarhelft uit op 153,5 miljoen euro, goed voor een marge van 56 procent. Onderaan de resultatenrekening, was er een winst van 111,5 miljoen euro in de tweede jaarhelft, tegenover 83 miljoen euro in dezelfde periode een jaar geleden.
EV/CDR

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud