Renault op de pechstrook

In de Europese beursrally klonken maandag twee grote dissonanten. Renault zakte naar het laagste peil in ruim zeven jaar; Kone verknoeit ‘de opportuniteit van zijn leven’.

De Europese beurzen zetten hun recordjacht voort, zij het op kousenvoeten. De DJ Stoxx, de 600 aandelen tellende Europese korf, sloot 0,3 procent hoger op 431,98 punten. De liftenbouwer Kone dook 4,6 procent lager nu de Finnen naast de liftentak van rivaal ThyssenKrupp grijpen.

Ook in Parijs was een opmerkelijke dissonant te horen. Renault dook 4,3 procent lager naar 33,03 euro, de laagste koers sinds de zomer van 2012. De Franse autobouwer staat al langer onder druk door de gespannen relatie met de Japanse partner Nissan. De totale beurswaarde,
9,7 miljard euro, is nog slechts 2 miljard euro groter dan de waarde van het pakket Nissan-aandelen dat Renault controleert.
Vrijdag was Renault met de jaarcijfers over 2019 gekomen en die vonden analisten in de tweede lezing nog minder te pruimen dan in de eerste. Bij een 3 procent lagere omzet kromp de bedrijfswinst ruim een kwart tot 2,66 miljard euro, een winstmarge van 4,8 procent.
David Lesne, analist bij USB, merkt op dat de winstmarge van de eigenlijke autotak verschrompelde tot
2,6 procent en dat dat nog een overschatting is. In de tweede jaarhelft activeerde Renault een stuk meer onderzoeksuitgaven, waardoor ze niet direct ten laste van de resulatenrekening komen, maar gespreid over meerdere jaren afgeschreven worden. Lesne raamt dat zonder die geactiveerde R&D de autotak het voorbije halfjaar met verlies draaide.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud