Advertentie

Risico op verongelukken inbegrepen

Waarheen kan je nog
op vakantie vertrekken zonder te moeten vrezen dat de lucht­haven er misschien wordt gesloten wegens het coronavirus?
Naar de ruimte, natuurlijk.

2020 zou het jaar moeten worden
waarin ruimtetoerisme realiteit wordt.
Of juister: het jaar waarin ruimtetoerisme niet langer het privilege is van de super­rijken, maar ook doorbreekt bij de gewone rijken. Wie er een slordige 20 miljoen voor over had, kon begin deze eeuw al mee met een Russische Sojoez. Vanaf dit jaar zou
je voor zowat een honderdste van dat bedrag al de ruimte in kunnen.
Het bekendste ruimtetoerismebedrijf
is Richard Bransons Virgin Galactic, dat voor 250.000 dollar een miniruimtevlucht van enkele minuten aanbiedt, in zijn ruimtevliegtuig SpaceShipTwo. Na vele jaren van uitstel, onder meer door een dodelijk ongeluk bij een testvlucht in 2014, zou het dit jaar eindelijk zo ver zijn. Concurrenten als Blue Origin, gefinancierd door Jeff Bezos van Amazon, zitten Virgin Galactic op de hielen.
Bij al dat enthousiasme over minuut­uitstapjes in de ruimte moet de Zand­rekenaar onwillekeurig denken aan verongelukkende ruimtependels en exploderende raketten. Ruimtevaart is een experimentele en gevaarlijke technologie. Is dat hele ruimtetoerisme ‘an accident waiting to happen’?
Zou een commercieel bedrijf als Virgin Galactic een ongeluk met doden over­leven? Zouden de klanten nog durven na een ongeluk? Zou de overheid vergun­ningen intrekken na de sensationele negatieve publiciteit die op een ongeluk volgt? En hoe groot is eigenlijk de kans op een ramp? De Zandrekenaar is uiteraard niet de enige die zich die vragen stelt. Ook de ruimtetoerismebedrijven proberen het uit te zoeken, net als de (potentiële) investeerders in die bedrijven.
In het vakblad Aviation Week & Space Technology, dat enkele pro’s en contra’s heeft opgelijst, brengt analist Darryl Genovesi, die zich in de risico’s heeft verdiept, een dubbele boodschap. Enerzijds, besluit het team van Genovesi, is de kans op een ongeluk heel reëel. In de eerste jaren van operaties bedraagt het risico per vlucht naar schatting zowat 1 op 200. Als je weet dat Virgin Galactic in de eerste twee jaar al 131 vluchten wil maken, is er dus een nogal verontrustende kans op minstens één dodelijk accident.
Anderzijds denkt Genovesi dat de klanten zich daar niet door laten afschrikken. Er is twee keer een spaceshuttle veron­gelukt: de Challenger in 1986 en de Columbia in 2003. En twee keer zag de NASA meteen na de ramp het aantal kandidaat-astronauten stijgen.
Het het shuttleprogramma heeft twee mislukkingen gehad op 135 vluchten, niet zo’n geruststellende statistiek. Genovesi wijst erop dat sommige mensen voor hun plezier extreme sporten beoefenen met nog hogere overlijdenspercentages.
De investeerders in ruimtetoerisme
zullen het graag horen, als ze tenminste evenveel trek hebben in risico’s als de beoogde klanten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud