De rekenmeester

Vittel, Perrier en co. staan onder druk

Het echte verhaal achter de cijfers

Het flessenwater van Nestlé trappelde vorig jaar ter plaatse. In de hele wereld vertraagt het groeitempo van water in flessen.

Is flessenwater over zijn hoogtepunt? Toch zeker even, blijkt uit het jaarverslag van Nestlé.

Dat Zwitserse bedrijf is niet alleen het grootste voedingsconcern ter wereld, maar ook de grootste waterbottelaar. Het is bekend van merken als San Pellegrino, Perrier en Vittel. Nestlé haalde vorig jaar 7,8 miljard Zwitserse frank (7,4 miljard euro) inkomsten uit de verkoop van water in flessen. Dat was 100 miljoen frank minder dan een jaar eerder.

-1,9%
Omzet
De omzet van de waterafdeling van Nestlé daalde vorig jaar 1,9 procent.

De omzet nam af met 1,9 procent, meldt Nestlé. Het gaat om 'echte interne groei'. Dus zonder overnames, de verkoop van bedrijfsonderdelen, prijs- en wisselkoersschommelingen. In 2017 boekte Nestlé nog 1,8 procent echte interne groei met zijn watermerken.

Duurder water

Nestlé kan zich wel troosten met de winstmarge. Die stijgt van 11 naar 11,8 procent. Sinds enkele jaren focust Nestlé erg op winstgroei. Het verkoopt meer water van duurdere merken als San Pellegrino en Acqua Panne.

11,8%
Winstmarge
De winstmarge van het Nestlé-water steeg van 11 naar 11,8 procent.

De verkoop van water in flessen groeit wereldwijd al jaren. Vooral omdat mensen frisdranken vol suiker links laten liggen. Maar al enkele jaren vertraagt het groeitempo. In 2015 groeide de markt wereldwijd met 7,2 procent. In 2018 daalde het groeitempo naar 6 procent, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Euromonitor.

Niet alleen Nestlé heeft er last van. In de eerste negen maanden van 2019 verkocht Danone in liter 0,8 procent minder water dan een jaar eerder. De voedingsreus heeft onder andere Evian in handen.

SodaStream en Brita

Dat de groei vertraagt heeft wellicht te maken met de groeiende aandacht voor het milieu. Anders dan kraantjeswater wordt flessenwater kilometers ver getransporteerd via vrachtwagens en boten. De plastic flessen waarin het water zit, creëren extra plastic afval.

Bedrijven die gebruikmaken van kraantjeswater groeien. De Duitse producent van waterfilterkannen Brita zag de omzet de afgelopen tien jaar met de helft stijgen naar zowat 600 miljoen euro. Ook bedrijven als Sodastream maken opgang. In 2018 nam PepsiCo, de eigenaar van Lay's en Pepsi, het bedrijf over voor 3,3 miljard dollar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie