'We gaan onze klassieke tv-zenders niet verzwakken'

Telenet en DPG Media gaan all-in op de streaming van hun series en films. Maar dat wil niet zeggen dat ze hun televisiezenders en de bijhorende reclame-inkomsten vergeten.

Telenet en DPG Media kondigden woensdag met veel bombarie aan dat ze hun series, films en shows vanaf de herfst bundelen in een gezamenlijke betalende streamingdienst. Maar de twee CEO's konden niet genoeg benadrukken dat ze hun klassieke kanalen niet in de steek laten. Want de adverteerder moet te vriend worden gehouden.

Het klassieke lineaire tv-kijken verliest snel aan relevantie. Minder dan de helft van de Vlamingen kijkt nog live naar tv. De meerderheid verkiest uitgesteld kijken of streamt een film of serie via Netflix of een andere online dienst. Die trend is nefast voor de inkomsten uit tv-reclame. Adverteerders zoeken andere oorden op, met name het internet via de platformen van Facebook en Google. Daardoor zakten de uitgaven aan Vlaamse tv-advertenties de afgelopen twee jaar van 317 naar 294 miljoen euro.

De streamingdiensten lijden verlies. Met de bijdrage van de kijker komen ze er duidelijk niet.
Chris Van Roey
CEO van de Unie van Belgische Adverteerders (UBA)

Dat blijft wel een aanzienlijk bedrag waarvan de tv-zenders een zo groot mogelijk deel willen. 'Met onze internationale content bepalen we in Vlaanderen de standaard voor exclusief kijken. Maar dat betekent niet dat we loyaliteit van de kijkers aan onze zenders opgeven. We gaan de lineaire zenders niet verzwakken, we gaan ze nog relevanter maken', zeiden John Porter en Kris Vervaet, de topmannen van Telenet en DPG, woensdag. 'Ze zijn belangrijk voor de adverteerders en leveren mooie reclame-inkomsten op.'

Telenet heeft na de overname van SBS de zenders VIER, VIJF en ZES in huis. DPG is de moeder van VTM, Q2, Vitaya en Caz. Vervaet beloofde verschillende kijkmodellen. 'We gaan onze content vermarkten op de drie kanalen: lineaire tv, video on demand met reclame en de streamingapp (zonder reclame).'

Aan kijkers van streamingdiensten hebben adverteerders niets. In ruil voor zowat 10 euro per maand kijken zij zonder dat de film of serie wordt onderbroken door reclame. Die fragmentatie van media maakt het voor marketeers almaar moeilijker  hun doelgroep te bereiken en de juiste mix van off- en online te vinden, zegt Chris Van Roey, de CEO van de Unie van Belgische Adverteerders (UBA). 'Gelukkig spreidt de gemiddelde kijker zijn aandacht over verschillende platformen.'

En wie weet gaan streamingdiensten ooit overstag voor de reclame-euro's, al zegt Netflix-CEO Reed Hastings dat het over zijn lijk zal zijn. 'Die diensten lijden verlies. Met de bijdrage van de kijker komen ze er duidelijk niet. De adverteerder kan het gat vullen', zegt Van Roey.

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect