Netto Het antwoord op al uw geldvragen

5 valkuilen voor wie zijn woning zelf verkoopt

Bij de verkoop van een woning komt veel meer kijken dan alleen maar het plaatsen van een advertentie op een zoekertjessite. Welke fouten moet u vermijden?

U bent niet gewonnen voor het idee om een vastgoedmakelaar in te schakelen om uw pand te verkopen? Dan zal u zelf de handen uit de mouwen moeten steken. Op zoekertjeswebsites zoals Immoweb, Zimmo, Immovlan... kan u zelf een advertentie plaatsen. Maar onderschat niet wat er allemaal komt kijken bij de verkoop van een pand. Vermijd deze 5 valkuilen.

1. Geen correcte prijs

Voordat u kopers zoekt voor uw woning, moet u er natuurlijk zelf een vraagprijs op plakken. Neem daarom zeker eens een kijkje op zoekertjeswebsites om gelijkaardige panden te vergelijken. Zo krijgt u al een eerste idee van de vraagprijzen op de markt. Hoe u een correcte prijs bepaalt, leest u hier.

2. Een onvolledig verkoopdossier

Voor het verkoopdossier moet u als verkoper veel documenten verzamelen: het energieprestatiecertificaat, het postinterventiedossier (met onder meer de bouwplannen, detailplannen van elektriciteit en leidingen, het lastenboek en aankoopfacturen), het kadastraal uittreksel en kadastraal plan, het bodemattest, de elektrische keuring en de stedenbouwkundig inlichtingen.

Filip Dewaele: ‘Een verkoop kan afspringen omdat het dossier niet in orde is. Besteed daar dus zeker de nodige aandacht aan.’

3. Amateuristische advertenties

300
euro
Wie kiest voor de duurdere formules bij verschillende websites, social media en google, moet voor een periode van een drietal maanden rekenen op een budget van 300 à 500 euro.

Advertenties op zoekertjessites zijn een evidentie voor wie een woning wil verkopen. De tarieven variëren naargelang de positie in de zoekresultaten en het aantal maanden dat u uw pand op de site wil laten staan. Reken toch op zo'n 80 euro voor een basisadvertentie voor een maand. Wie kiest voor de duurdere formules bij verschillende websites, sociale media en Google, moet voor een periode van drie maanden rekenen op een budget van 300 à 500 euro.

Dewaele: ‘Zorg ook voor kwalitatieve foto’s. Je wil niet weten hoeveel mensen snel een foto nemen met hun smartphone, waarop ze nog zelf te zien zijn in een spiegel of de weerspiegeling van de vensters. Echt professioneel oogt dat niet.’

4. Geen commerciële feeling

Als particuliere verkoper moet u ook de commerçant in u wakker maken. Vraag bijvoorbeeld altijd de contactgegevens van de personen die de woning kwamen bekijken, zodat u ze achteraf altijd zelf nog kan contacteren. En bombardeer potentiële kopers tijdens een rondleiding niet met onnodige details, zodat mensen niet met een zwaar hoofd de woning verlaten.

Mensen die geïnteresseerd zijn in een woning willen die zo snel mogelijk bekijken. Niets is zo ergerlijk als een verkoper die nooit bereikbaar is of pas na enkele dagen reageert.
Filip Dewaele
Dewaele Vastgoed

Ook belangrijk: zorg ervoor dat u altijd bereikbaar bent. Dewaele: ‘Mensen die geïnteresseerd zijn in een woning willen die zo snel mogelijk bekijken. Niets is zo ergerlijk als een verkoper die nooit bereikbaar is of pas na enkele dagen reageert.’

5. Een rommelig compromis

Zodra u een koper hebt gevonden, moet er uiteraard een onderhandse verkoopovereenkomst of compromis worden ondertekend. Dewaele: ‘Op het internet vind je heel veel gratis standaarddocumenten voor een compromis, maar daar zit ook heel veel rommel tussen. De wetgeving verandert continu. Minstens twee keer per jaar moeten we zelf onze eigen compromistekst aanpassen. Ook als particulier moet je een compromistekst hebben die up-to-date en sluitend is.’ Daarvoor kan je als particuliere verkoper aankloppen bij een notaris, vastgoedmakelaar of jurist. Er zijn ook betalende juridische websites die modeldocumenten aanbieden.

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud