1884

De 20-jarige Rinaldo Piaggio richt Piaggio op als scheepsbouwbedrijf. Maar de groep gaat al snel ook treinwagons, auto's en later vooral vliegtuigen bouwen.

1946

Piaggio lanceert de Vespa (Italiaans voor wesp) op de Italiaanse markt. De scooter heeft een cilinderinhoudvisionaire van 98cc, en werd ontworpen door de visionare luchtvaartingenieur Corradin D'Ascanio. De bouw gebeurt in het Toscaanse Pontedera.

1949

De Vespa wordt populair. De fabrikant start met het magazine Piaggio, een blad volledig gewijd aan de Vespa en lanceert een 125cc-versie.

De Italiaanse Unie van Vespa-rijders, die meer dan dertig clubs overkoepelt, houdt haar eerste congres.

De Napolitaanse Graziella Bontempo wordt verkozen tot Miss Vespa.

1950

Vespa start met de productie in Duitsland via een licentie-akkoord met de plaatselijke fabrikant Hoffmann-Werle.

1952

De 100.000ste Vespa rolt van de band. Een 125cc-model breekt het snelheidsrecord over 1 kilometer aan 171 km/u.

In het Verenigd Koninkrijk wordt de productie opgestart via een licentieovereenkomst met de motorenbouwer Douglas uit Bristol. In Frankrijk gebeurt hetzelfde met het Parijse ACMA.

In Milaan wordt de Europese Vespa-club opgericht. Ze verenigt de fanaten uit Italiƫ, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en Belgiƫ.

Wereldwijd zijn er 50.000 leden van Vespa-clubs. Er zijn 10.000 erkende onderhoudspunten voor Vespa's.

1953

Enrico Piaggio geeft een Vespa cadeau aan paus Pius XII. Die geeft hem op zijn beurt door aan een missionaris die naar het Verre Oosten trekt.

De Italiaanse Vespa-club telt nu 50.000 leden.

In zestig films duikt minstens een keer een Vespa op.

1963

De Italiaanse overheid verplicht nummerplaten op alle scooters boven 50cc.

1964

Piaggio lanceert de Vespino ('kleine Vespa'), die met een motor van 50cc de verplichting omzeilt.

1965

Er zijn 3,5 miljoen Vespa's verkocht.

1967

Vespa bouwt de Vespa Alpha, een vehikel dat zowel op de weg als in het water gebruikt kan worden. Het blijft bij een prototype, voor gebruik in een spionagefilm.

1976

Lancering van de Vespa Primavera 125 - ET3: de eerste scooter met elektronische ontsteking.

1977

De Vespa PX wordt geboren. Het is zowel qua ontwerp als qua techniek de laatste overblijvende rechtstreekse afstammeling van de eerste Vespa. De PX is beschikbaar met de drie 'klassieke' tweetaktmotoren van Vespa: 125, 150 en 200cc.

1984

Piaggio viert zijn honderdjarig bestaan.

1988

Wereldwijd zijn 10 miljoen Vespa's verkocht.

1989

Om roestproblemen en dure herstelfacturen te vermijden lanceert Vespa de Sfera, de eerste Piaggio-scooter met een plastic carrosserie.

1996

De Vespa viert zijn 50-jarig bestaan met de invoering van een nieuw model, de ET4.

Wereldwijd zijn er 15 miljoen Vespa's verkocht.

1998

De PX is met meer dan 2 miljoen verkochte exemplaren de bestverkochte Vespa (en de bestverkochte scooter) ter wereld. Hij krijgt een bescheiden restyling en een schijfrem vooraan.

2006

Vespa bestaat zestig jaar.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud