Proximus en Telenet gaan samen stadsdistributie doen

Proximus levert gemiddeld drie à vier pakjes per dag per winkel. De thuisleveringen in België lopen op tot 1 miljoen pakjes per jaar. ©Shutterstock

Zeven grote bedrijven, waaronder Telenet en Proximus, stappen in een logistiek project om hun pakjes te verdelen in de stad Antwerpen. Een uniek stadsdistributieproject, dat de logistieke innovator Tri-Vizor organiseert en begeleidt.

'Steden worden tegenwoordig overspoeld door koerierdiensten en cityleveranciers die op alle momenten van de dag pakjes leveren', zegt Alex Van Breedam van de Antwerpse logistieke consultant Tri-Vizor. 'Vlaanderen is een van de meest 'gecamionettiseerde' regio's van Europa. Echt duurzaam is dat niet. Het geeft veel maatschappelijke hinder - congestie, milieuvervuiling, fragmentatie - en bovendien zijn er zoveel spelers op de markt dat het heel moeilijk is om rendabel te zijn.'

Om stadsleveringen duurzamer en efficiënter te maken, bracht Van Breedam zeven grote bedrijven samen: Danone, Delhaize, Proximus, Telenet, Torfs, Jacobs Douwe Egberts en de internationale distributeur van kappersbenodigdheden Pro-Duo. Zij gaan hun pakjesstromen voor de stad Antwerpen bundelen vanuit de rand van de stad.

Primeur

'Een primeur', zegt Van Breedam, die met Tri-Vizor optreedt als een 'neutrale orkestrator' van die 'cargocarpool'. In het geval van Telenet en Proximus gaat het om echte concurrenten die samenwerken. 'De bedoeling is dat we in Antwerpen beleveren op vaste tijdstippen met e-bikes of elektrische bestelwagens, en dat de koeriers tegen een faire vergoeding en op een verantwoorde manier worden tewerkgesteld.'

De ambitie is via het stadsdistributiesysteem ook bij particulieren thuis te leveren.
Hans Schurmans
Directeur Logistiek Proximus

Om voldoende effect te hebben moeten het pakjesvolume en de consolidatie-effecten groter zijn dan als de bedrijven hun stadsbedeling individueel organiseren. 'We gaan op zoek naar een logistiek bedrijf dat de goederen bundelt en vervoert. Dat kan DHL, FedEx, PostNL, Bpost of een lokaal bedrijf zijn. We vragen welke volumes het nodig heeft om tegen een minimale kostprijs en met een maximale duurzaamheid rendabel te leveren en gaan op zoek naar bijkomende ondernemingen die aansluiten.'

Proximus

'We stappen in het project omdat we iets willen doen aan onze CO2-uitstoot en aan de verkeerscongestie in de stad', zegt Hans Schurmans, directeur logistiek van Proximus. 'In eerste instantie gaan we vanuit de stadsrand onze winkels en onze dealers - de Vandenborres, Krëfels en Mediamarkten van deze wereld - beleveren. Dat gaat hoofdzakelijk om smartphones. De ambitie is op termijn via dat stadsdistributiesysteem ook bij particulieren thuis te leveren.'

Proximus levert gemiddeld drie à vier pakjes per dag per winkel, maar de thuisleveringen in België lopen op tot 1 miljoen pakjes per jaar. Het bedrijf werkt al op kleine schaal samen met L'Oréal voor belevering in Brussel en is actief met fietskoeriers in Brussel, Gent, Luik en Antwerpen.

'Het nieuwe project gaat verder', zegt Schurmans. 'Een van de voordelen is dat Tri-Vizor ons een model geeft dat we kunnen copy-pasten naar andere steden. Ik moet niet langer in 30 steden 30 contracten onderhandelen. Door de samenwerking met andere bedrijven verhoogt de 'dropdensiteit' van de rondes en kan de koerier misschien vijf pakjes in een straat leveren in plaats van een pakje in vijf straten. Dat is efficiënter en goedkoper voor de koerier en dus hopelijk ook voor ons.'

Het is de eerste keer dat een dergelijk concept in een stad wordt neergezet.
Alex Van Breedam
Tri-Vizor, organisator van de Antwerpse 'cargo-carpool'

Dat Proximus gaat samenwerken met zijn aartsrivaal Telenet is geen probleem. Schurmans: 'We concurreren op content en technologie, niet op duurzaamheid. Met het initiatief willen we een signaal geven aan de markt.' Proximus zet met de samenwerking ook zijn huidige transporteurs Bpost en DPD onder druk om ecologischer te werken.

Delhaize

'Het is een belangrijk testproject om te zien hoe we op een duurzame manier onze verse producten dagelijks in onze stadswinkels krijgen', zegt Roel Dekelver van Delhaize. 'We hebben 830 winkels in België en Luxemburg, waarvan veel in een stedelijke omgeving. We anticiperen tegelijk op mobiliteitsregels die steden in de toekomst mogelijk opleggen om hun stad leefbaarder te maken. Samenwerking met andere bedrijven is in deze heel belangrijk. We kunnen leren van elkaar, er kan efficiënter worden geleverd en het geeft schaalvoordelen.'

Tri-Vizor

  • Opgericht in november 2008 als spin-off van de Universiteit Antwerpen.
  • Opgericht door drie partners: Alex Van Breedam, Sven Verstrepen en Bart Vannieuwenhuyse.
  • Huidige eigenaars: Alex Van Breedam (50%) en Bart Vannieuwenhuyse (50%).
  • Activiteit: carpooling voor cargo.
  • Brutomarge (2020): 26.353 euro.
  • Nettowinst (2020): 11.846 euro.

Volgens Van Breedam is het mogelijk op termijn alle punten in de stad op twee vaste tijdstippen te beleveren. 'We vragen het logistieke bedrijf mee te denken over het concept en eventueel eigen goederenstromen mee te nemen.'

Fietskoeriers

Wordt dit de doodsteek voor de kleine fietskoerier? 'Nee', zegt Van Breedam. 'Velen werken al in onderaanneming van een groot bedrijf. Het grote voordeel is dat logistieke firma's niet langer individuele contracten moeten afsluiten met bedrijven en dat de bedrijven die pakjes bezorgen in een vast model stappen met een vast contract.'

Er wordt ook één IT-operator gezocht om alles te stroomlijnen. 'Op die manier kunnen bedrijven heel snel instappen en wordt het mogelijk het systeem ingang te doen vinden in andere steden. Het is ook belangrijk dat alles voldoet aan de mededingingswetgeving, zodat concurrenten risicoloos kunnen samenwerken.'

Van Breedam hoopt eind dit jaar in Antwerpen met de eerste leveringen te beginnen. De volgende stad waaraan wordt gedacht is Brussel. Het Cult-project - Collaborative Urban Logistics & Transport - kreeg van de stad Antwerpen een opstartsubsidie van 50.000 euro.

Ervaring in Noorwegen

Tri-Vizor is niet aan zijn proefstuk toe. Begin 2019 zette het in Noorwegen een unieke samenwerking op poten waarbij twee concurrerende visvoerproducenten, Cargill en Nutreco, hun transport van zalmvoeders bundelden op hetzelfde schip in plaats van hun schepen letterlijk achter elkaar langs de lange Noorse fjorden te laten varen om de lokale zalmkwekers te beleveren. Op die manier verhoogden ze de bezettingsgraad van hun vloot en verminderen ze hun ecologische voetafdruk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud