Delhaize experimenteert met nieuwe stadswinkels

In de winkels wordt ter plekke verse voedings bereid. ©Delhaize

Supermarktketen Delhaize wil in de komende drie jaar 200 winkels openen van de nieuwe formule Delhaize Fresh Atelier. De stadswinkels zullen ter plekke bereide gerechten verkopen en ook fungeren als afhaalpunt van de webwinkel van Delhaize.

Donderdag doet een eerste winkel de deuren open in de Ravensteingalerij bij het station Brussel-Centraal. In december komt er ook nog een winkel in Leuven.

De winkels zullen een tijdje worden getest en gefintuned. Delhaize ziet potentieel voor in totaal zo’n 200 Fresh Atelier-winkels. ‘Zeker in Brussel en andere grote steden’, zegt Xavier Piesvaux, de CEO van Delhaize.

Delhaize voert groeiplannen niet altijd uit

Delhaize zegt dat het van plan is om in de komende drie jaar 200 nieuwe Fresh Atelier-winkels te openen. Dat is een erg ambitieus plan. Bovendien wil de keten dit jaar ook 40 nieuwe winkels openen van andere formules.

In het verleden kwam Delhaize gelijkaardige beloftes niet altijd na. Begin 2017 zei delhaize dat jaar 29 nieuwe winkels te willen openen. Maar volgens het jaarverslag van moederbedrijf Ahold Delhaize eindigde de keten dat jaar met 764 winkels, netto één minder dan in het jaar ervoor.

Eerdere experimenten met nieuwe winkelformules stierven een stille dood. In 2008 lanceerde Delhaize de keten Red Market, die qua stijl op de Colruyt-winkels leek. In enkele jaren tijd openden 13 winkels, maar tot een echte uitrol kwam het nooit. Twee jaar geleden werd de keten opgedoekt.

Zes jaar geleden mislukte een experiment met stadswinkels die de naam City Delhaize droegen. De winkels werden omgebouwd tot Proxy Delhaize.

De winkels zijn zo’n 100 vierkante meter groot en zullen fungeren als afhaalpunt van de webwinkel van Delhaize. Ze komen bij de 117 bestaande afhaalpunten die er nu al zijn in de klassieke Delhaize-winkels.

Delhaize mikt met de stadsformule op drukbezette klanten. In de Fresh Atelier-winkels worden kant-en-klare maaltijden gemaakt zoals sushi, soep, salades en verse sappen. Ook producten zoals brood, fruit en drank zullen er voorhanden zijn.

Fysiek zullen er 1.500 producten in de rekken liggen. Via de webwinkel zijn er 15.000 producten te krijgen. Onder andere kruiden en verzorgingsproducten zullen er fysiek niet aanwezig zijn.

Stadswinkels

Vanaf volgend jaar zal het mogelijk zijn om kassaloos te winkelen in de nieuwe winkels. Mensen zullen producten met hun smartphone kunnen scannen en ze via hun telefoon kunnen betalen. De winkels zijn elke dag van de week open van 7 tot 21 uur.

117
Afhaalpunten
In de nieuwe winkels zullen mensen online bestelde producten kunnen afhalen. Delhaize heeft al 117 afhaalpunten in zijn klassieke winkels.

Delhaize maakt zich sterk dat het nieuwe winkelconcept inspeelt op het veranderende winkellandschap. Dat wijzigt doordat mensen steeds vaker online winkelen. Vorig jaar verliep 1,4 procent van de aankoop van boodschappen in België via het internet. In 2015 was dat nog 0,5 procent. ‘België loopt wat achterop, maar ook hier zal dat aandeel exponentieel groeien’, zegt Xavier Piesvaux, de CEO van Delhaize.

Daarnaast worden kleinere buurt- en stadswinkels steeds belangrijker. ‘Klanten hebben steeds minder tijd en ze willen dat Delhaize dichterbij komt’, zegt Piesvaux. ‘Dankzij de nieuwe winkels zullen meer klanten te voet of met de fiets in hun buurt online bestelde producten kunnen afhalen.’

De winkels van Delhaize Fresh Atelier zullen worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Dat is ook al het geval bij drie andere formules van de supermarktketen: de buurtwinkels AD Delhaize en Proxy Delhaize en de stadswinkel Shop & Go. De klassieke Delhaize-supermarkten worden door de keten zelf uitgebaat. Met zijn winkeloppervlakte van circa 100 vierkante meter is Fresh Atelier de kleinste formule van Delhaize.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect