Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.

Duurzame wijk 'La Strada' blaast La Louvière nieuw leven in

‘Werken aan een wijk in plaats van een gebouw’: dat is de filosofie van projectontwikkelaar Wilhelm & Co. Die visie komt duidelijk tot uiting in het Strada-project, hun nieuwe uitdaging die het centrum van La Louvière nieuw leven moet inblazen.

‘Mijn werk is fascinerend, ook al houdt het me ’s nachts soms wakker’, lacht Peter Wilhelm, CEO van Wilhelm & Co. ‘Wij werken op de lange termijn, want vastgoed duurzaam bewaren en beheren verhoogt het welzijn van wijkbewoners en creëert waarde. Dat langetermijndenken is ambitieus en niet altijd gemakkelijk. Maar gelukkig hoeven wij ons als niet-beursgenoteerd familiebedrijf niet druk te maken over halfjaarlijkse resultaten.’

De groep heeft al verschillende succesvolle stadsvernieuwingen op haar naam staan. Er was een grondige transformatie van het centrum van Louvain-la-Neuve, waar Wilhelm & Co een grote campus met een paar woonruimtes omvormde tot een multifunctionele stad met de meest dynamische groei in Wallonië, en Luik, waar Médiacité 8 miljoen bezoekers per jaar ontvangt. En nu heeft Wilhelm & Co een Europese aanbesteding gewonnen om het centrum van La Louvière nieuw leven in te blazen. In september begint de bouw van een eerste wooncomponent.

 

‘Dit is een uitzonderlijk project’, zegt Peter Wilhelm. ‘Een woestenij van 16 hectare, de voormalige site van keramiekfabriek Boch, in het hart van de stad. Hiermee kunnen we de wedergeboorte van La Louvière verzekeren.’

La Strada wordt een geheel nieuwe wijk, een verlenging van het stadscentrum. Internationaal gerenommeerde architectenbureaus stonden in voor het ontwerp van een kwalitatieve woonomgeving voor de inwoners. Die krijgen toegang tot een park van een hectare groot, met recreatie- en ontspanningsruimten, waarrond het complex wordt gebouwd.

Een succesvolle wijk is een wijk met een eigen identiteit met een gezonde sociale mix waar leven, wonen, werken en ontspanning in elkaar overlopen en waar iedereen zich goed voelt.
Peter Wilhelm
CEO van Wilhelm & Co

Het project bestaat uit 600 wooneenheden en een winkelcentrum ‘Dat wordt radicaal anders dan de traditionele winkelcentra’, aldus Peter Wilhelm, die onlangs nog werd benoemd tot voorzitter van de Europese Raad van Winkelcentra.

Daarnaast komen er werkruimten, een hotel en talloze recreatie- en gemeenschapsactiviteiten. Ook de geschiedenis van de site krijgt een belangrijke plek in het Keramis Museum, waar keramiek centraal staat en dat herinnert aan de tijden van het Boch-aardewerk.

Sterke buurtidentiteit

‘De afgelopen tien jaar hebben de zakenwereld en het bedrijfsleven een revolutie meegemaakt: de enorme groei van e-commerce, sociale netwerken, coworking en start-ups. Alles is wat vluchtiger geworden. In vergelijking met nabijgelegen steden is La Louvière niet volop in die evolutie meegegaan. Maar net die vertraging is vandaag een meerwaarde. La Strada ligt vlak naast het station en wij twijfelen dus geen seconde aan het succes van dit nieuwe centrum. Voor de 250.000 inwoners van de stad wordt dit de nieuwe place to be’, zegt Peter Wilhelm.

La Strada grijpt de teloorgang van de industrie aan om een plaats van vernieuwing te worden. ‘Onze ambitie? Een sterke, aantrekkelijke buurtidentiteit creëren met een moderne architectuur. Het wordt een subtiele link tussen het industriële verleden van de stad, die doordrenkt is van de Italiaans-Belgische cultuur, en de toekomst.’

‘Met Médiacité in Luik zijn we de uitdaging al eens aangegaan om van een oud industrieel district een centrum van groei en ontwikkeling te maken. Dat was een succes. Op basis van deze ervaring zijn we zeer optimistisch over La Strada, en dan vooral over de creatie van duizend banen’, besluit Peter Wilhelm.

La Strada in cijfers
  • 600 wooneenheden in verschillende fasen. Het eerste gebouw telt honderd wooneenheden.
  • 30.000 m² winkels en een scala aan recreatiemogelijkheden en restaurants.
  • 4.000 m² innovatieve werkruimtes die zijn aangepast aan nieuwe manieren van werken.
  • Veel ruimte voor gemeenschaps- en vrijetijdsactiviteiten.
  • Een half-overdekte zaal voor evenementen, markten, enz.
  • Een hotel met 100 kamers.
  • Een stadspark van 1 hectare.
  • 1.000 nieuwe banen.
  • 1.500 parkeerplaatsen voor het publiek.

 

Logo
Partner Content biedt bedrijven, organisaties en overheden toegang tot het netwerk van De Tijd. De betrokken partner is verantwoordelijk voor de inhoud.