opinie

Klok tikt voor belastinghervorming

Voorzitter PwC België

Een belastinghervorming zal niet onmiddellijk cash in het laatje brengen. Bovendien moeten ondernemingen zich kunnen voorbereiden op eventuele wijzigingen. We maken er dus maar beter haast mee, zegt Patrick Boone, de voorzitter van PwC België.

Het dossier van de belastinghervorming blijft maar kabbelen. Onze penibele topranking in allerlei belastingdrukhitparades en de discussie over tax fairness maken nochtans duidelijk dat iets moet gebeuren.

Dat er een belastinghervorming komt, daar mogen we van uitgaan. De externe druk vanuit onder meer Europese hoek wordt ongetwijfeld een brandversneller. Tegelijk is de economische evolutie in Duitsland schrikbarend. De hervorming blijft dus wellicht niet beperkt tot het verzekeren van een rechtvaardiger verdeling van de bestaande lasten. We mogen ook lastenverhogingen verwachten.

Advertentie

Welke hervormingen uiteindelijk uit de bus komen, en of die al dan niet een doorslag zijn van de supernota van federaal formateur Bart De Wever (N-VA), niet alles brengt onmiddellijk cash in het laatje. Wijzigingen in de taxatie van vennootschappen of individuen treden typisch in werking vanaf het begin van een kalenderjaar. Het eigenlijke casheffect zien we ten vroegste 18 maanden later. Omdat de hervorming er zonder enkele mirakels niet ligt voor 1 januari 2025, praten we dus over een casheffect in de loop van 2027.

Aanpassingen aan de roerende voorheffing en btw kunnen wel al vroeger effect ressorteren. Maar ook die komen er niet door eenvoudigweg een aan-uitknop om te draaien.

Aanpassingstijd voor ondernemingen

Bovendien moeten ondernemingen zich hier en daar aanpassen. Daar knelt dus nog een schoentje. Denk maar aan de voorstellen op het vlak van verloning (aanpassingen aan cafetariaplannen en optieplannen) of op het vlak van pensioenen en arbeidsrecht. Eventuele wijzigingen hebben mogelijk een grote impact op het hr- en verloningsbeleid, wat de nodige aanpassingstijd vereist.

Wordt voldoende rekening gehouden met implementatiekosten en doorlooptijden van de hervormingen? Houden de terugverdieneffecten daar ook rekening mee? Moeten die niet worden herzien bij het verschuiven van deadlines? De vragen stellen is ze beantwoorden. De miljarden die al ‘gevonden’ waren voor 2025 moeten wel nog worden gerealiseerd in de praktijk. Daarvoor zijn een regering en een uitvoerbaar plan nodig.

De tijd dringt. Niet alleen voor de staatskas, ook voor de ondernemingen en belastingplichtigen, die moeten weten wat hen te wachten staat.

Laat ons daarom geen tijd verliezen. Laat ons ook niet afkloppen op te vage principeakkoorden, waarover achteraf nog maanden moet worden onderhandeld. De tijd dringt. Niet alleen voor de staatskas, ook voor de ondernemingen en belastingplichtigen, die moeten weten wat hen te wachten staat. Kiezen is verliezen, maar dat is verder uitstel ook.

Advertentie

Tegelijk moeten we erkennen dat geen enkele belastinghervorming op zich ons land duurzaam betaalbaar maakt. Het rapport van de voormalige centraal bankier Mario Draghi spreekt van een investeringsnood van 800 miljard euro per jaar om Europa competitiever te maken. Fiscaliteit alleen zal de enorme budgettaire uitdagingen niet oplossen. De werven om een betaalbaar, efficiënter en aantrekkelijker land te worden zijn legio, met een industrie-, arbeids-, energie- en mobiliteitsbeleid die naam waardig. Maar laten we niet ontmoedigd raken. België heeft in het verleden bewezen dat het met vereende krachten grote uitdagingen aankan. Laten we werken aan een gezamenlijke inspanning om ons land klaar te maken voor de toekomst.

Advertentie
Gesponsorde inhoud